felize

My Confessions

Where do you draw the line?..

Publicerad 2007-06-27 12:18:22 i Frihet att tala,

image39 

Vart drar man gränsen för hur långt man får gå och kan gå? Hur vet man att gränsen är nådd? Vi verkar ha olika gränser beroende på vilka vi är, beroende av vilka vi vill vara. Tänk om alla dom gränser vi själva drar, senare visar sig vara onödiga. Vad gör man då när man sitter där gammal och grå? Ibland är det svårt att veta vad hjärtat och själen vill säga en eftersom påverkan av andra influenser i ens omgivning är starkare än vad man tror. Vem är man egentligen? Hur hade man varit om dessa influenser inte varit så starka. Hur lär man känna sitt ursprungliga jag? Jag vill veta! Tänk om alla gränser egentligen är onödiga. Tänk om gränserna vi dragit är alldeles för få och också för generösa. Vems liv lever man egentligen? Ibland känns det ju som om man inte lever sitt eget liv, inte det liv man själv valt åtminstone. Okey! Det är klart! Man väljer ju varje dag och de val man gör formar automatiskt ens liv men utbudet av det som finns att välja mellan har man ju inte själv valt eller skapat. Tänk om man hade fått bestämma bara för en dag. Förutsättningen skulle dock vara att man var nollställd annars kanske det inte hade varit så stor mening. Man hade antagligen då endast ändrat saker till det bättre, enligt eget tycke. Hur mycket lever människor sina egna liv egentligen? Är vi destinerade till att leva för varandra, för oss själva eller både och? Jag menar så länge man lever för varandra har man alltid svårt att följa sitt egna jag helt och hållet. Å andra sidan kanske det är en del av livets plan, att vi inte skall göra det, alltså följa våra hjärtan helt och hållet. Oavsett vart man drar gränsen finns det alltid något man offrar, som själen eller hjärtat då och då påminner en om, på ett eller annat sätt.....

Kommentarer

Postat av: Tessa

Publicerad 2007-07-02 18:20:37

Jag tror att man lär sig hela livet var man vill sätta gränsen. Det finns så många situationer som man upplever för första gången och då är det helt upp till en själv var gränsen går. Tyvärr händer det allt för ofta att människor absolut inte bryr sig om var ens gräns går och klampar rakt in, ibland tyvärr förstör väldigt mkt. Att lära sig att sätta gränser är nog inte lika svårt som att lära sig att säga nej till människor som går för långt. Jag tror att under ens barndom så lever man mkt för sina föräldrar, man vill ha dem nära men ändå inte. Sedan när man flyttar hemifrån så blir man faktiskt ganska splittrad, har en tendens att fortfarande leva för andra och vad de tycker. Jag tror att ju fortare man kan lära sig att leva för sig själv och det är absolut inte att utesluta någon men ändå att man börjar sätta upp sina egna normer och faktiskt gränser så känns livet mkt lättare. Och för din del så är det absollut inte en dag för tidigt. Tyvärr är det många som kommer att ha svårt att acceptera det i början men efter en tid så kommer en annan sorts respekt för din individ fram. Det viktigaste egentligen är att du börjar leva ditt eget och värna om din förhållande, för det är något som du tar med dig i framtiden. Vi finns här men det är inte oss du ska leva med eller för, alla har vi våra egna liv och det är upp till osss vad vi vill göra med det. Älskar dig.

Postat av: Jams Länkar

Publicerad 2007-07-08 18:52:02

ja visst kan jag göra det, men då ska vi göra såhär,
länka till Jams Länkar ,
adressen ska vara "http://www.metrobloggen.se/lankar" ,
länktext: "Jams Länkar" ,sen skriver du en kommentar i
Jams länkar så lägger jag upp dig med det samma,
ha en trevlig kväll

Postat av: Jams Länkar

Publicerad 2007-07-11 11:03:29

sådär , nu har jag länkat tillbaka :) , jag gillar din blogg,
du har så fina bilder här :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

felize

En nyfiken människa som vill veta vad livet går ut på. Söker kunskap, erfarenhet och frigörelse....

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela