felize

My Confessions

The pursuit of happiness

Publicerad 2008-11-13 23:03:52 i Frihet att tala,



Jag undrar om det finns någon mer än Dalai Lama som är Lycklig:)? Egentligen tror jag att många är omedvetet lyckliga. Det låter kanske lite diffust men om fler hade lagt vikt vid innebörden av vad lycka är så hade många antagligen funnit att dom faktiskt var lyckliga. Om inte, åtminstone förstått att dom hade all anledning att vara det. Jag tror att om man erkänner innebörden av livet, så kan man också se innebörden av lyckan. Tyvärr tror jag många lägger för mycket fokus vid att lyckan måste vara konstant, för att vara just lycka. Det är ju här som olyckan kommer in..... 

När jag känner mig nere eller deppig så försöker jag att tänka på livets innebörd. Vad som är viktigt och inte viktigt. Vi människor blir ju aldrig nöjda. Vi vill alltid vara sötare, smalare, tjockare, längre, kortare, rikare, berömda, inte berömda etc. Vi vet ju alla vilket samhälle vi lever i, ett samhälle där skönhet och skönhetsideal är bland våra 'största ''problem''. Men jag tror att det alltid finns någon därute som ser just ''oss''. Inte för den vi vill att dom skall se oss för, för oftast vill vi ju bli sedda på, så som vi ser på andra. Vi tittar på andra och ser en imaginär bild, en image av något som inte existerar. En perfekt bild, skapad av bland annat media och reproducerad av oss själva. För så länge vi låter oss påverkas så tillåter vi denna ''perfekta'' icke-existerande bild att få så sina frön. Vi människor är komiskt paradoxala. Vi vill bli sedda för dom vi är, men samtidigt vill vi inte visa vilka vi är, eftersom vi drömmer om att vara någon annan. Denna någon annan som inte ens finns, förutom i våra hjärntvättade små hjärnor..... Jag tror att lyckan finns där för oss alla, det handlar bara om att se den och att våga ta den! 

Med känsla/ Yelis 

"Drömmen om lycka är större än själva lyckan". Jovan Ducic

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

felize

En nyfiken människa som vill veta vad livet går ut på. Söker kunskap, erfarenhet och frigörelse....

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela