felize

My Confessions

Yoga; min tillflykt...

Publicerad 2007-03-06 00:26:38 i Allmänt,

image17
Det finns ingenting som får mig att koppla av så mycket som yoga. När ångesten börjar komma krypande eller när andetagen känns tunga, på grund av all psykisk stress man dagligen måste konfronteras med, så lugnar yogan mitt sinne och mina andetag. Vilken lättnad, jag kan andas igen. Att jogga hjälper också mot negativa tankar, ångest eller stress men yoga får en att slappna av på ett "tvingat" sätt. Man måste fokusera energin och kanalisera den, vilket är en utmaning som får en till koncentration.

Resten av dagen blir efteråt som en lugn hinna som hänger över en. Jag försöker göra yoga varannan dag, men ni vet hur det är speciellt när man gör som jag, tränar hemma. Jag är nämligen en antigym tjej; har aldrig gillat det och kommer nog aldrig göra det heller. Jag gillar friheten och ensamheten. Jag kan tycka om att jogga med någon, det kan verkligen vara kul, men yoga, nej det vill jag göra ensam och helst inte i gymmiljö. Tycker inte om alla speglar som bara påminner en om att man inte hade blivit snygg på en "papparazibild", gillar inte heller människor som springer runt, sminkade och fixade på ett gym, där det är meningen att man skall svettas, och vara fri från just dom kraven som återigen ger sig till känna. 

Så till den som ännu inte provat yoga, gör det. Du blir lugn, harmonisk och fokuserad. Sen har du ju alla andra fördelar också; såsom högre ämnesomsättning, bättre hållning, starkare och smidigare kropp. Bättre hälsa helt enkelt och vad mer kan man önska sig egentligen:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

felize

En nyfiken människa som vill veta vad livet går ut på. Söker kunskap, erfarenhet och frigörelse....

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela