felize

My Confessions

Optimism vs. pessimism

Publicerad 2007-04-01 13:50:39 i Allmänt,

image24 

Jag fick frågan, häromdagen, varför jag närmar mig saker jag skriver om, med en pessimistisk syn. Jag blev fundersam, då jag själv tycker att jag är optimistisk i det jag skriver eller kanske rättare sagt, realistisk. Många anser nog att, om man skriver om verkligheten som den är, tenderar man att vara negativ. Om man pratar om döden och dess oundviklighet, tycker många att man är en mörk figur. Samtidigt finns det många människor därute, som kallar sig religiösa eller troende, men verkar inte vilja prata om saker dom själva inte kan påverka. Vetskapen och accepterandet av lidandet och döden kan ju, enligt min mening, skänka oss lycka, eftersom då kommer man inte ta livet för givet och därmed njuta mer av det som är verkligt. Ordets makt eller kanske begreppens innebörd, den innebörd vi har tillskrivit dem, ger oss ett perspektiv på saker och ting som kanske inte alls behöver vara så. Samhället vill ju att vi skall vara produktiva och konsumerande medborgare, därför matas vi med begrepp som mobiliserar detta syftet. Med tanke på, den verkligheten, som jag ser och som inte är verklig för mig, anser jag mig ha friheten att tilldela begreppen optimism respektive pessimism en annan innebörd än den man kanske är van vid. Ibland känns det som om optimism är lika med förnekelse och pessimism lika med en sanning vi inte vill kännas vid. Jag ser inte ner på andra människor, men jag tycker att alla människor har ett ansvar att tänka själva och inte bara gå efter strömmen. Därmed tycker jag synd om dom, som inte vågar eller orkar gör det. Vidare tror jag, att man inte kan vara antingen eller, alltså negativ eller positiv. Det är inte ett konstant tillstånd. Att vara negativ, har en negativ klang vilket får oss att känna oss dåliga, när vi blir kallade det. En positiv människa är ju mera underbart skön att umgås med för då kan vi linda in oss i förnekelsen, att inget kommer hända oss. Jag tror inget är rätt eller fel, utan jag tror att motpoler är viktigt, på så sätt, att vi har användning för båda när situationen kräver det. Sen är det klart att det finns en skillnad på människor som anses vara negativa i allt, speciellt i situationer de förväntas utföra en prestation, men för mig är det bara osäkerhet. Det är självklart synd när man inte tror på sig själv tillräckligt, för att känna sig säker någonstans.........



Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2007-04-02 15:36:40

Jag förstår precis hur du tänker o jag har väl en liknande uppfattning. Många människor anser att man är en pessimist när man tar reda på saker och håller sig till fakta. Detta beror nog på att man inte jamsar med utan går djupare i disskusionen. Jag är absolut ingen pessimist, angående vissa saker, men absolut inte till livet eller det som sker runt omkring. Däremot vill jag kunna saker och förstå. Det finns så mkt som man aldrig kan förbereda sig på i livet för man har ingen aning om att det ska ske, i många fall kan det bli en kamp att komma igenom det. Varför ska man då kasta bort fina stunder för ett prblem som det finns hur mkt fakta o hjälp om som helst. Då kan man ju stå där o jamsa i evigheter utan att komma någonstans. I många fall kan man lära sig av andras misstag men en del människor behöver gå igenom dem själva för att komma till insikt om livet. En hård värld vill möta dem men tyvärr kan det vara nödvändigt. Jätte roligt när du skriver om saker som man kan disskutera om. Kram Tessa

Postat av: Tessa

Publicerad 2007-04-02 21:02:37

Hoppas ni mår bra! Lillgrabben är fortfarande magsjuk, kräkningar är det värsta jag vet. Han kräktes igår på McDonalds, först vid bordet och sedan hela toaletten. Kände mig dum att be ngn annan att städa så jag tog upp det själv, avskyr kräkningar. Men för övrigt är det bra. Kram

Postat av: Anna

Publicerad 2007-04-03 01:07:33

gud vad många knepiga ord :) hehe
jag hajar vad du menar och jag har svårt att kommentera bra, men man kan ju inte vara annat än ärlig när man talar om verkligheten och i sättet man reagerar på saker. man kan inte göra annat än att ta emot livet som det kommer. allt har väll en mening och man tar lärdom av det.

Postat av: Felize

Publicerad 2007-04-03 10:31:59

Tessa:
Ja, jag tycker som du! Många bara följer det som andra säger och liter på det också utan att ta ansvar att titta upp det själv...lathet som du sa innan;)

Postat av: Felize

Publicerad 2007-04-03 10:33:44

Anna:
Ja precis, ärlighet om hur man uppfattar verkligheten är precis egentligen vad det handlar om....inte bara godta det som andra säger att verkligheten är med allt vad det innebär...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

felize

En nyfiken människa som vill veta vad livet går ut på. Söker kunskap, erfarenhet och frigörelse....

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela