felize

My Confessions

From the outside looking in...

Publicerad 2007-04-19 14:53:54 i Frihet att tala,

image30

Får ni också känslan, ibland, av att man står utanför och tittar in? Att bara just du är utanför det som händer. Ibland känns det som om jag står vid dörren och småkickar men jag vågar inte riktigt ta steget in. Det är fascinerande att tänka på ensamheten, att alla liksom har sin egen lilla ensamhet. En plats där man helt och hållet är sin egen, en plats där alla är sig själva. Det kan te sig lite skrämmande då man vet att människor gör dom mest underliga sakerna i sin ensamhet. En del kan vara gifta ett halvt liv och inser att dom aldrig egentligen känt varandra. Är inte det skrämmande, men samtidigt fascinerande? Jag sitter just nu här, i min ensamhet, och bloggar. Jag känner mig själv, just i den här stunden, och känslan av att hur många andra som helst, sitter här som jag, just nu, och skriver, är rätt häftig. Människor jag aldrig mött, aldrig kommer att möta men likaså bara människor. Tänk om man kunde uppmana att alla som sitter ensamma och bloggar just nu, går ut och skriker HEJ!!!!!!

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2007-04-23 01:48:29

den känslan har man haft många gånger, att man bara kan se på hur allt händer. ibland kan man påverka och ibland inte

Postat av: Anders

Publicerad 2007-04-23 18:35:32

Det du skriver är intressant. På många sätt så känns livet som en film. Ibland kalkon, ibland riktigt rolig och underhållande :-) Men det mest påtagliga är just den där känslan av att man bara tittar på ett skeende utan att vara delaktig. Ser man en film så kan man ju konkret påverka genom att använda sin fjärrkontroll. Men hur funkar det om man inte har en universalkontroll som i filmen "Klick"?? Man lever trots allt i sin lilla bubbla som alla andra. En begränsad sfär där val som kan te sig stora och betydelsefulla egentligen inte ens märks i ett större perspektiv. Miljön till exempel. Jag källsorterar och försöker värna om miljön så gott det går i min lilla bubbla. Men när en hel planet lever som om det inte fanns en morgondag så känns det ganska meningslöst. Men ändå inte. Lite hopplöst kanske, men definitivt inte MENINGSLÖST. Hur skulle myrorna kunna bygga en hel stack om inte alla små myror samarbetade och drog sitt strå? Man får ha myrorna som förebild och ansvara för sitt strå, i sin lilla bubbla och hoppas att andra gör det samma...
Det där med att känna människor är också intressant. Jag tror att man egentligen känner väldigt få. Så mycket präglas av anpassade roller och fasader. Det kanske är jag som är synisk, men samhället i dag känns lite läskigt ytligt och konsumtionsinriktat. Allt handlar om snyggaste ytan och ingen bryr sig om innehållet. Lite som att köpa en bil efter den fina färgen och skinande lacken utan att kolla om motorn fungerar över huvudtaget! smart? knappast...

Postat av: Yelis

Publicerad 2007-04-24 15:08:55

Håller med dig, Anders! Det du nämner i slutet är sant och alldeles för tragiskt....det räcker ju också att kolla vilka bloggar som läses mest och har flest besökare, de med egentligen minst innehåll och mest yta.....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

felize

En nyfiken människa som vill veta vad livet går ut på. Söker kunskap, erfarenhet och frigörelse....

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela